2014-04-23

VÅRTECKNENS MAGI

Therese Lundin - Vårtecken

Snart står vi där igen. Blickar ut över vatten vars istäcke långsamt släpper taget under vårsolens värmande strålar. Denna längtan som för min kropp genom en dans över grånat fjolårsgräs, över frostknastrande löv och genom kala björkskogar. Bland bäverhärjade fallna stockar kämpar näpna små blommor för att vinna striden mot vinterns hårda grepp. Det hårda grepp som har fått tiden att falla i glömska fram till dess att våren åter gör sig påmind med ett ljus som sprider värme ändå in i själens djupaste vrår. Stundande förändring, en omvandling från tysthet till ljuv melodi när fågelsången återvänder. Från död till liv när träden långsamt knoppas. Från gråskala till grönska när vårens första tecken förbereder inför sommarens ankomst.

Som hela livet förändras vi med den. Med våren. Vi gnuggar försiktigt våra nyvakna ögon likt efter en långdragen vinterdvala. Men snart är vi redo. Snart står vi där igen. Ler i kapp med solen som möter våra ansikten. Känner tyngden av ett spö mot handflatan. Redo, ivriga och förväntansfulla över att enas med den längtan som har kantat vår väg under evighetslånga vinternätter.

Vi välkomnar våren och så enas vi i kör om att detta med all säkerhet kommer att bli den allra bästa fiskesommaren någonsin.

6 kommentarer :

  1. Allt jag kan säga är fan vilken underbar blogg!!! jag har alltid velat lära mig konsten flugfiske och din blogg gav mig inspirationen att ta tag i det :)

    SvaraRadera
  2. Vad otroligt vackert och beskrivande!
    Tack för en intressant och mycket välskriven blogg!

    SvaraRadera
  3. Tack så hemskt mycket Sophie! Hoppas att det är ok med dig om jag lägger till din blogg bland listan över bloggar skrivna av tjejer? :-) Skitfiske på dig och jag hoppas att du lyckas få en lax på egenbunden fluga under 2014! Kram

    SvaraRadera
  4. Meen, tusen tack för de fina orden Linda! Vad glad jag blir :-) Tveka inte att höra av dig om du har några frågor eller funderingar! Bor du i närheten så kan vi alltid ta en uppstartskurs! :-)

    SvaraRadera
  5. Det går så bra så :) Jag kommer dock att inom de närmsta dagarna blogga via Wordpress för lite bättre design och fler funktioner, men webbadressen kommer vara densamma om allt går som det ska :). Skitfiske på dig också!

    SvaraRadera
  6. […] att skriva sådana här texter, där ärlighet och de innersta känslorna bara tycks sprudla ut i en virvlande orkan, […]

    SvaraRadera