2014-05-05

LITE NÄRMARE: MIN FISKEUTRUSTNING

Therese-Lundin

Jag får alltid många frågor gällande min utrustning under fisketurerna - allt ifrån vilket spö/rulle/lina som jag använder, till vadarbyxor, konfektion och andra nödvändiga tillbehör. Nu tänkte jag dela med mig lite mer ingående om min utrustning och de saker som underlättar och gör mina fiskedagar både enklare och roligare.

Spö/Rulle/Lina
Jag minns fortfarande så väl mitt första riktiga flugfiskespö. Under mina tidigaste spösvingande år hade jag använt mig av pappas gamla flugfiskespö som kanske redan då hade sett sina bästa dagar. Men så till studentpresent fick jag äntligen ett riktigt flugfiskeset och studentfirandet var således fulländat. Jag kan inte för tillfället erinra mig vilket märke det kan ha varit, men glädjen och lyckan över att ha det i min ägo var obeskrivlig. Jag skaffade mig sedan så småningom ett Sage Z-Axis #5 som har varit en trogen följeslagare under ett flertal år. Under det fiske som jag för närvarande bedriver använder jag vanligtvis ett Loop Cross S1 #5 tillsammans med en Dryfly-rulle och en Stillwater-lina. Det är  en riktigt bra kombination som jag gillar skarpt. Fiskar jag mindre vatten använder jag även gärna Cross S1 #3 och det har verkligen kommit att bli en personlig favorit. Till gäddfisket är det Loop Booster som gäller och det ska definitivt få bekänna färg nu under vårens första fiskepass i min gäddsjö.
Therese Lundin - Loop
Favoritkombination - Cross S1 #5 + Dryfly ♥

Therese Lundin - Loop 2
Booster till vänster, Cross S1 #3 till höger.

Kläder och vadarutrustning
Jag har tidigare skrivit om vikten av en bra fiskejacka och det kan förmodligen inte betonas nog. Att ha ett bra skydd för vatten och vind är ovärderligt. Men det spelar förstås minst lika stor roll hur man klär sig undertill. Jag har alltid med mig en tunn skaljacka (Bergans Super Lett för tillfället) för varmare dagar samt en rymlig, fodrad jacka för kyligare tillfällen. Bergansjackan fungerar även utmärkt även när det är kallare med en insulationsjacka inunder. Flugfiskevästen är förstås ett måste och vad jag bär med mig i den finns att läsa i ett tidigare blogginlägg, "I min flugfiskeväst".

Vadarbyxor är lite av en svårgenomtränglig djungel när det gäller små storlekar för kvinnor. Jag har endast ägt två par vadarbyxor under mitt flugfiskeliv. De första (även kallade flodhästvadarna - av den enkla anledningen att jag kände mig ungefär så smidig när jag bar dem) var ett par gummivadare med fastsittande skor och vanlig stövelsula. Urusla, otroligt varma och så osmidiga att det knappt gick att röra sig.  Mitt andra par som jag har använt under senare år är ett par Loop Multi i dammodell. Trots att det är den minsta som gjorts så är sockan ändå något för stor, men i övrigt är de riktigt bra - de har ju trots allt hållit tätt i över fyra säsonger! Någonting som jag uppskattar med dem är funktionen att kunna "fälla ner" dem till midjevadare (en konstruktion som jag delvis har förändrat själv med hjälp av lite pyssel och knåp). Förhoppningsvis blir det nya vadarbyxor till denna säsong, men vad det slutar vid får jag visa vid ett senare tillfälle. Vid vår-, höst- och flytringsfisket använder jag ett par neoprenvadare som är alldeles förträffligt sköna och helt perfekta när det är lite kyligare ute.

Vadarskor då. Jag har använt ett par gamla Simms Freestone med filtsula i många år. Otroligt hållbara men tyvärr något för stora. Inför föregående säsong fick jag ett par vadarskor från Loop från deras samarbete med Lundhags. Otroligt snygga och bra passform. Äntligen kom jag ifrån att behöva krångla med en massa extrasockar ovanpå vadarsockan (speciallösning för att inte vadarsockan skulle vika sig dubbel inuti skon) och fy vad mycket trevligare fisketurerna med ens blev!

Therese Lundin - Vadare
Vä: Liten och blond Therese iklädd flodhästvadarna... Hö: Lycklig över nya vadarbyxor och skor!

Therese Lundin - Vadare 2

Flytring
Flytringsfisket är verkligen någonting som jag  fastnade för under föregående år. Jag använder mig av en Pool 12 Camo Rider som jag är mycket nöjd med. I julklapp till Michael köpte jag en FishCat 4 som än så länge är otestad, men det ska bli kul att se hur bra den fungerar då den verkar ordentligt hyllad. Utifrån egen erfarenhet så finns det några funktioner som jag vill framhålla som särskilt viktiga vid flytringsfiske. Dels det faktum att man har en underdel som gör att man sitter förhållandevis högt, annars blir det väldigt svårt att kasta. En annan avgörande faktor är fenorna - tro mig, det finns de som är riktigt usla vilket vi fick erfara under några av våra första flytringsturer!

Therese Lundin - Pool 12 Flytring 2

Therese Lundin - Pool 12 Flytring

Tillbehör
Som alltid under fisketurerna så behöver man även en hel del nödvändiga tillbehör. Här är några personliga favoriter.
- Eberlestock Gunrunner - en jaktryggsäck som har kommit att bli en trogen följeslagare. Tanken är att man ska bära bössan inuti men den fungerar minst lika bra till fiske.
- Håv - en vanlig, enkel trähåv med knutlöst nät som jag har utrustat med måttangivelser (hur jag gick tillväga kan ni läsa mer om här). Jag väger ytterst sällan mina fiskar.
- Polariserande solglasögon - ett måste ute vid vattnet! Två favoriter är Leech Sunset (+ passform, verkligen inget ljus tränger in) och Leech Sky (+ lika snygga som sköna, använder dem överallt).
- Buffar i mängder - kan inte få nog av denna optimala uppfinning! Bara fantasin som sätter gränserna när det gäller användningsområden.
- Kamerautrustning - självklart ett av de viktigaste tillbehören. Både för att det är otroligt roligt att fotografera och för att det är kul att dokumentera alla upplevelser. Vilken utrustning jag använder kan ni läsa mer om här och här.

Therese Lundin - Buff, Eberlestock kopiera
Favoritbuff + Eberlestockryggsäck.

Det finns säkerligen mycket som jag har missat och annat väljer jag att skriva om vid ett senare tillfälle. Är det någonting annat ni undrar över är ni varmt välkomna att ställa frågor i kommentarsfältet :-)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar