2014-04-11

INSPIRATION: FLY FISHING GIRLS

Therese Lundin - The quieter 
Ofta när vi verkligen brinner för någonting så letar vi efter inspiration. Efter andra människor som delar vårt intresse, som vi på något vis kan känna en viss samhörighet med - oavsett om det handlar om bildmaterial, inspirerande texter eller sökandet efter nya lärdomar. Vi letar efter likasinnade, förebilder och potentiella nya vänskaper. Inom fisket finns det otroligt mycket att dela och min upplevelse är att här råder en otroligt stor samhörighetskänsla - vi delar erfarenheter, minnesvärda historier och finner vänner för livet. Bara av den enkla anledningen att vi har ett gemensamt intresse, hur olika vi än må vara personlighetsmässigt. Mina erfarenheter är blandade, men till helt övervägande del positiva. Visst finns det tillfällen då ens kunskap ifrågasätts just på grund av att man är ung och tjej, men överlag råder en trivsam atmosfär med trevligt och välkomnande bemötande (som tack och lov överskuggar den negativa sidan, men hela den debatten väljer jag att bringa till ytan vid ett senare tillfälle).

Själv finner jag min inspiration i många skilda källor - alltifrån naturens tystnad, njutfull musik eller välskrivna texter, till vackra fotografier och drivna personer. Inspirationen till fiskets värld hämtas ofta långt bortom dess egna ramar. Men ibland vill man finna likasinnade även här. I samband med att jag började flugfiska så infann sig förstås en stor törst efter detta. Efter idogt letande så fann jag till slut ett fåtal bloggar skrivna av svenska fiskande tjejer. Glädjen var total. Det fanns faktiskt fler som mig. Som drömde, längtade och vigde stora delar av sitt liv åt denna till synes mansdominerade "sport". Jag hittade Sussi Stridh, Jeanette Linnarud och Emma Bäcker som passionerat delade med sig av sina upplevelser under fisketurerna. Trots att jag redan hade läst ett antal fiskebloggar och mycket annat fiskerelaterat under några år, så var det liksom ändå någonting speciellt att läsa deras ord och ta del av deras bilder. Inte kanske bokstavligt talat just bara för att de är av det kvinnliga könet, men någonstans var det enklare att relatera till och framförallt så kände jag mig långt ifrån lika ensam längre.

Nu florerar dagligen bilder på duktiga fisketjejer, främst i sociala medier. Men även fiskebloggar skrivna av kvinnor blir allt vanligare. Jag vet att de finns där och säkerligen har funnits ett bra tag, men jag vet också att det finns en stor osäkerhet både inför mottagandet och bemötandet, främst vid publicering av bilder. I en perfekt värld borde det inte vara så. Men allt kan bli bättre, och av egen erfarenhet kan jag berätta att det faktiskt blir det. Kanske möter vi en längre startsträcka i att bli accepterade som kvinnor i fiskets värld, men om vi inte försöker så kommer vi inte att komma någon vart.

Idag kan jag hitta stor inspiration och många förebilder enbart via Facebook. Fantastiska bilder och texter fyllda av passion, som skapar en längtan efter att få vidga mina vyer och lära mig mer. Det är enkelt att fokusera på det positiva som delaktigheten i denna "fiskevärld" ger en tillbaka, när man ser andra som brinner för samma sak. Att dessutom kunna skapa ett band världen över med personer som delar ens intresse värdesätter jag högt!

Några som jag inte kan låta bli att inspireras av, trots att vi inte (ännu!) har träffats i verkliga livet, är dessa fantastiska flugfisketjejer som delar med sig av sina liv i bild och text - både via Facebook, Instagram och bloggande.

Carly Jade Mackinnon.Namn: Carly Jade Mackinnon
Bor: Calgary, Alberta
Facebook: https://www.facebook.com/carlyjademackinnon?fref=ufi

Lacey Savage.Namn: Lacey Savage
Bor: Ashton, Idaho
Facebook: https://www.facebook.com/lacey.seaton.9?fref=ts
Instagram: http://instagram.com/laceylousavage#

Lizzie Bell.Namn: Lizzie Bell
Bor: North Vancouver, British Columbia
Facebook: https://www.facebook.com/Lizzie.Blackfoot?fref=ts
Instagram: http://instagram.com/sheisfishing#

Lotte Aulom.Namn: Lotte Aulom
Bor: Jessheim, Norge
Facebook: https://www.facebook.com/lotte.aulom?fref=ts
Instagram: http://instagram.com/lotteaulom#
Blogg: http://reelgirl-flyfishing.com/ (väl värd ett besök!)
- Thank you so much girls for letting me borrow some of your pictures! Hope to meet you all out on the waters someday! -

Tillägg: Jag vill absolut inte trampa någon på tårna med detta inlägg. Självklart har jag även manliga förebilder inom fiske - som jag inspireras och lär mig av dagligen. De är säkerligen därtill betydligt fler i antal. Men det glädjer mig att se att det faktiskt finns många fina förebilder inom fisket även bland oss kvinnor, och de här nämnda är bara ett litet urval av inspirationskällor som jag gärna vill lyfta fram! Jag hoppas att ni förstår min poäng :-)

4 kommentarer :

  1. Bra skrivet och roligt och se att det finns fler som är lika tokiga som jag.

    SvaraRadera
  2. Fantastisk å se et slikt engasjement! Denne sporten trenger sårt flere jenter. :)

    SvaraRadera
  3. Tack! Absolut, det är roligt att se att skaran av fiskeintresserade kvinnor växer hela tiden :-)

    SvaraRadera