2013-02-22

NÄR BLIR FISKEKONFEKTION FÖR KVINNOR EN SJÄLVKLARHET I SVERIGE?

Therese Lundin - Flugfiske
Jag ber om ursäkt på förhand för min något undrande min - men jag undrar verkligen.

De senaste åren inför varenda kommande fiskesäsong har jag gjort till vana att skicka iväg ett mail till alla våra svenska flugfiskeleverantörer, med en fråga om vad de har att erbjuda mig som kvinna i fiskekonfektionsväg. Några leverantörer har varit väldigt tillmötesgående och påtalat att avsaknaden av detta är ett problem, som de hoppas finna en lösning på inom en snar framtid. Andra har valt att svara endast med tystnad. Vision har i sitt utbud som enda leverantör valt att tillverka deras Ikonvadare i ”small sock”, med storlek 36-38, med fokus på små fötter. De säljer även Keepervadarbyxan i storlek ändå ner till XXS. En stor eloge till dem. 
   Dock så vet jag av erfarenhet att detta inte fyller upp det behov som finns på vadarfronten. Dessutom erbjuder ingen av leverantörerna resterande fiskekonfektion i några mindre storlekar. Detta är ett stort problem både för mig och andra fiskande kvinnor där ute. Klädbiten går förstås att lösa på andra vis, men just gällande utbudet av vadarbyxor och skor tvingas jag som kvinna att vända mig utanför vårt lands gränser för att lyckas tillfredsställa mina behov. Jag anser att det verkligen inte bör vara så.

   Själv har jag fått nöja mig med att ta del av det utbud som finns. Loop tillverkade tidigare sina Multivadare i dammodell och ett exemplar av dessa lyckades min sambo för nu flera år sedan få tag på i den minsta storleken. Neoprensockan är ett par storlekar för stor, med påföljd att jag måste bära vadarkängor som även de är för stora. Ingen av våra svenska leverantörer kan i dagsläget, vad jag vet, leverera vadarskor i storlekar lägre än 38. Ni kan ju själva tänka er hur det skulle fungera på mig som vanligtvis drar 35/36. Min fiskeväst har jag sytt in för att få den att passa någorlunda, men det är bara en tillfällig lösning på ett större problem.

Simms och Patagonia tillverkar vadarbyxor och skor ner till väldigt små storlekar, och satsar även på hela klädkollektioner enbart för kvinnor. Jag hoppas innerligt att de i framtiden får fungera som förebilder för den svenska konfektionsmarknaden. Vi pratar ofta om hur viktigt det är att få in fler kvinnor i fiskets värld, men då måste det också vara en förutsättning att rätt utrustning finns lättillgänglig. Det borde redan vara en självklarhet.

Jag förstår att efterfrågan är mindre. Jag förstår också att pengar självklart är en bidragande faktor. Men för mig betyder vetskapen om att utbudet existerar mer än utbudet i sig gör. Att kvinnor fiskar är ingen nyhet, så när blir det en självklarhet för oss att hitta rätt utrustning?


1 kommentar :

  1. Som vanligt ser du lite ostabil ut ;)

    Men det ostabila är sjävklart bara för att norden inte kan erbjuda er flickor bättre storlekar, så kör på dom utländska ifall det är den "ända" lösningen just nu! Med din glöd så kommer du få nordens tillverkare att tänka efter, vet vad du är kapabel till :)

    SvaraRadera